Wednesday, June 19, 2013

segalanya akan berakhir

setiap apa yang bermula akan ada titik noktahnya..tak kira lah apa benda pown.. itulah janji pencipta kepada makhluk di muka bumi ini... tanpa kita sedar yang sebenarnya kita sedang meniti satu titian masa yang mana kita tidak mampu untuk melihat titian itu tetapi kita selesa berjalan di atasnya... yer la kan, cuba kita renungkan kembali setiap detik yang kita lalu... cukup mudah dan sedang untuk kita lepaskan satu saat itu pergi meninggalkan kita dan kita gembira kerana adanya satu saat yang menanti kita dihadapan... begitu lah hidup , kita sebenarnya tak sedr yang semakin hari semakin masa kita hilang, semakin hari semakin suntuk masa kita... namun dalam hilangnya masa dan detik itu, ia tidak pergi dengan begitu sahaja, ia meninggalkan kita dengan seribu kenangan dan pengajaran...apa yang sebenarnya yang telah kita lalui bersama terowong masa kita iaitu kehidupan.. juga tanpa kita sedar yang ia juga telah meninggalkan satu kesan yang abadi di dalam benak sanubari kita... dan itulah kisah yang aku ingin ceritkan...

hidup ini bagaikan satu perjalanan yang kita tidak dapat mengagak apa yang akan menanti kita dihadapan.. dan dalam kehidupan kita ini, dimulakan dengan satu langkah... dan setiap langkah yang kita jejak akan pasti ketemu noktahnya...yer kan??dulu aku tak fikir pown pasal awalan dan akhirnya sesebuah langkah itu...bagi aku yer ada perpisahan disebalik pertemuan tetapi kenapa kita harus bersedih dengan perpisahan itu??tak boleh ker kalau kita cuba mencari kegembiraan dalam sesuatu perpisahan itu... bukan kata kita gembira kerana berpisah tapi kita cuba untuk ubah .... kolotkan pemikiran aku pada masa itu??tapi kini setelah mengenal dunia..aku mulai sedar yang walau seindah mana msa yang kita lalui, kita terpaksa akur dengan wujudnya sesuatu elemen yang kita sendiri xnak hadapinya,,, ia ialah PERPISAHAN...apa yang penting ialah...jangan jadikan perpisahan itu lubuk untuk kita mengalirkan air mata kesedihan itu...

mungkin sampai hari ini aku masih belum bersediah untuk berpisah dengan waktu kecilku yang dimana ia adalah satu waktu yang paling indah buat aku... yer sehingga sekarang aku masih berkelakuan seperti dulu, kebudak-budakkan... namun kini aku sedar yang aku harus melepaskan ianya pergi bersama waktu itu dan aku perlu meneruskan perjuangan hidup sebagai mana zaman aku hidup..masa yang harus aku lalui...bukan hanya hidup bersama kenangan hidup yang lalu... tapi kadangkala aku terfikir,bagahimana kalau aku merindui masa silamku??dan sudah cukup bersediakah aku untuk melepaskan semua itu pergi??

dalam aku sedang memikirkan semua itu, allah mendengar rintihan hati hambanya... Dia tidak membuka terowong masa untuk aku kembali ke zaman silamku, tapi Dia memberikan aku satu situas yang mana aku boleh mengingati semula zaman kanak-kanakku...dan sebenarnya allah juga memberi aku peluang yang dah lama aku inginkan...merasai tanggungjawab seorang abang,mmm sungguh Allah itu menyayangi hambanya dan selalu mecurahkan rahmatnya kepada hambanNya...aku diberi peluang untuk mengingati kembali zaman kanak-kanak dan sekaligus merasai tanggungjawab seorang abang walaupun hanya seketika... bermula dengan suatu rancangan kanak-kanak dan disitulah aku diberi peluang tersebut...

mungkin apabila orang melihat effort aku kat program itu melebihi segalanya, banyaklah mulut yang bercakap... ada berita dan cerita yang direka..tapi aku buat tak endah kerana aku tahu matlamat dan kegembiraan aku ada disana... mungkin bagi mereka aku ada agenda tertentu...dan jika mereka bertanya adakah benar...aku akan menjwab "YA" tapi tidak sama dengan apa yang mereka fikirkan..yer aku telah menjalinkan hubungan dengan mereka..hubungan kekeluargaan yang utuh...bukan hanya dengan seseorang tapi dengan dengan semua...kerana mereka menjadi perantaraan aku dengan hidupku dulu...dan mereka juga menjadi perantaraan dengan apa yang yang aku inginkan...namun...

seperti yang aku katakan pada awalan coretan ini...setiap yang bermula akan akan ada pengakirannya.. dan hanya tinggal beberapa detik lagi tinggal antara aku dan mereka...dan mereka telahpun menjadi semangat aku...tapi tak mengapa, perancangan allah adalah sebaik-baik perancangan dan segala yang tercipta dengan mereka adalah menjadi capsul masa dan semangat aku.... dan mungkin...mungkin selepas ini akan susah untuk aku merasai pengalaman itu..namun hanya satu yang perlu aku akui...yer aku gembira sepanjang aku kenali mereka semua..walaupun kenakalan mereka itu kekadang menyakitkan hati, namunitulah hiburan yang aku cari selama ini... ok la nanti sambung tuk part 2, dimana aku nak ceritakan tentang seseorang..seseorang yang walaupun dia boleh dianggap adik, namun hanya dia selalu membuat aku rasa selesa..siapakah dye....tunggu part 2 yer,,,,kalau la kalau ada yang baca tapi...ado den kisah...hahahahah


Saturday, March 9, 2013

rindunya zaman itu

waktu, masa akan berlalu menjadi sejarah hidup seorang insan, dan pada ketika waktu itu berjalan, manusia lupa yang setiapdetik yang ditinggalkan akan menjadi sejarah, pahit mahupun manis... dan setiap detik yang ditinggalkan itu juga akan merekodkan sesuatu yang bernama kenangan... itulah yang terjadi pada setiap helaan nafas setiap manusia mahupun hidupan dibumi ini yang diberi roh mahupun tidak... bila berbicara tentang waktu, aku terkenang sejarah silam..hehhehe..yer la sejarah semasa belajar di USM..walaupun dah hampir setahun aku tinggalkan USM, namun kenangan dan sejarah yang terukir disana masih menjadi igauan malam ... ada yang menarik, sedih, gembira,tak puashati, dan macam-macam lagi tentangnya...dan aku pernah gak menulis tentang pengalaman aku menjadi TDF kat sana..hahah yer la pantang ada event, terus jer nak join,hahahha... tapi kali ini aku tak nak bercerita tentang TDF tu, tapi tentang kem motivasi yang pernah aku sertai, antara jadi TDF( sekali lagi aku sebut..hehehe) atau jadi fesilitatot(aku dah lupa cam ner nak eja..haha sebab dulu pown selalu guna perkataan fesi jer..hahhaha). banyak pengalaman dan juga proses pembelajaran yang aku perolehi sepanjang ak aktif dalam menjadi sebahagian ahli did alam kem motiwasi tu..


mungkin bagi sesetengah orang, mereka hanya minta untuk mendidik atau memberi bimbingan kepada adek-adek dengan megadakan kem motivasi. dan semestinya untuk melakukan kem motivasi ini bukan mudah, sebabnya yer la kan,kita sebagai pelajar ,ingin menaikkan lagi semangat adek-adek kita untuk terus berusaha sehingga berjaya ke menara gading..dan disitulah bermulanya tugas seorang fesi... mungkin ramai yang lihat tugas sebagai fesi itu mudah...bercerita tentang kejayaan, adakah permainan untuk menghilangkan bosan semasa kem berjalan dan berborak dalam satu kumpulan...memang itu adalah rutin bila sesebuah kem itu diadakan...namun harus juga ingat yang kita sebenarnya bukan berada disana utnuk menunnjuk(atau berlagak) dengan kejayaan yang kita kecapi, tapi kita mempunyai tugasan yang amat rumit, merubah kejayaan kita itu untuk dijadikan suntikan semangat kepada mereka2yang sedang berjuang untuk berjaya seperti kita... dan disitulah bermulanya cabaran seorang fesi... sepanjang aku menceburkan diri dalam kem motivasi, aku banyak belajar walaupun aku hanya kadang-kandang jew jadi fesi..katanya khidmat aku lebih diperlukan dalam TDF..so kenalah mengalah selalu, tapi  dengan minat dan niat untk melihat setiap peserta kem itu dapat meresap matlumat yang kami sampaikan semasa kem, aku cuba merapati mereka setelah waktu LDK mereka selesai, cuba bertanyakan apa yang merekaperoleh dan cuba bercerita..supaya mereka tidak menganggap kami yang bukan fesi ini hanya sekadar menjadi urusetia kem sahaja...hahahah tiada niat sembunyi yer...


suatu peristiwa yang aku tak dapat lupakan ialah semasa berada di muadzam shah, mengadakan kem d sebuah sekolah disitu (lupa dah nama sekolah 2)...walaupun hanya kekuatan anggota (heheheh) 10-12 orang ketika itu (pown lupa jumlah sebenar ), namun dengan semangat yang kami bawa untuk dikongsi dengan adek-adek disana..kami teruskan,,,sepanjang 4 hari disana , kami diberi layanan yang cukup istimewa dan kerjasama dengan pelajar2adalah yang terbaik... dan aku biasa la... dalam semua kem akau akan menjadi "mat pengacau",... tapi utnuk kali iini aku diberi kepercayaan untuk menjadi fesi...dan ketika ini lah aku merasakan kegembiraan yang amat uar biasa.... hahahah bukan nak berlagak tapi semasa hari terakhir, pertama kali nama aku dilaung-laung bagaikan seorang artis popular...benda ini memang sebenarnya diluar jangkaan aku.... rupanya "mat pengacau " yang selalu ada dalam setiap kem ini akan dihargai sebegitu rupa...sehinggakan ada yang menahan kami daripada pulang dan teruskan mengadakan kem tuk sehari dua lagi...mungkin aku tidak menitiskan air mata tapi didalam hati , itulah kem yang terbaik pernah aku sertai..yang paling aku tak dapat lupakan ialah, ada seorang perserta kem, yang mana semasa kem aku selalu kacau dye..pada hari terakhir dye menghadiahkan aku patung kesayangannya...tanpa diduga...tapi patung tu dye letak kat pintu bas, dengan notabagai..hahahah....sebelum balik aku tanya kenapa tak bagi terus..jawapan dye " malu, takot nanti abg yie xnak amik"..hhahhahaha tapi bernas gak jawapan dye tu... :)


namun kini setelah aku meninggalkan alam Universiti, sukar benar nak mencari peluang untuk menyertai kem motivasi...dan hanya memori yang lampau yang menjadi penawar kerinduan aku ni..tah la adakah masih ada peluang untuk aku sertai lagi atau ianya benar2 menjadi sejarah untuk aku...mahu saja aku kembali ke alam dulu untuk aku teruskan perjuangan itu,supaya dapat aku lihat lebih ramai lagi adek-adek yang menyertai program kem motivasi itu berjaya...dan walaupun pada saat itu mereka tidak mengenali atau monghormati aku lagi, xmengapa sebab matlamat aku untuk melihat mereka berjaya dah tercapai...namun jika diberi peluang untuk aku berkhidmat kembali...dengan rela hati akan aku sahut(tapi bergantung kepada masa juga, sebab sekarang aku bukan lagi pelajar tapi pekerja),,,namun mungkin apa yang aku lalui dulu adalah sejarah yang menjadikan aku tergelah dan tersenyum sendiri..dan mungkin juga sejarah yang menjadikan suntukan semangat dan kekuatan aku...dan aku berterima kasih kepada mereka yang pernah membimbing aku sehingga aku dapat membimbing yang dibawahnya...terasa rindu pula untuk aku kembali berkhidmat dan terasabersyukurnya kerana dulu aku diberi peluang untuk berkhidmat..walaupun pada ketika itu ... aku pun masih memerlukan bimbingan....

dan dengan menyertai kem motivasi juga, aku belajar banyak perkara, dari hal kerja sehinggalah dari mendidik dan mengenal hati budi manusia...dan disitu juga aku ketemu kegembiraan, kesedihan dan kepahitan yang aku sendiri tak pernah inginkan....dan tiap kali kalau bersendirian, aku cuba mengimbau kembali kenangan itu, dan disaat itulah aku mula tersenyum dan terfikir, alangkah seronoknya jika aku dapat kembali ke saat itu...namun semuanya kini hanya menjadi lipatan memori indah dalam benak pemikiran aku.....




setiap yang bermula akan ada pengakirannya, dan setiap pengakiran akan ada permulaan baru, mungkin menjadi fesi untuk kem motivasi sudah menjadi titik pengakiran bagi aku, namun permulaan sebagai seorang pekerja harusaku teruskan,,,,,dan kenangan kem motivasi itu menjadi kekuatan untuk aku teruskan kehidupan sebagai seorang pekerja..... namun jika diberi peluang..ingin sekali aku ulanginya....  :)

Tuesday, December 18, 2012

bahagianya berteman

teman, rakan,sahabat atau seumpamanya, selalu digambarkan oleh seseorang kepada seseorang yang lain yang dianggap rapat dengannya. ada juga kawan yang berjanji sehidup semati(cam kekasih lak,heheh) ada juga yang suka makan kawan dan ada ynag rapatnya kerana talian persahabatannya kerana ilahi dan ada juga kerana kepentingan sendiri..namun kadangkala kita juga tanpa sedar akan menyakiti teman kita, dalam keadaan sedar atau tidak, dalam keadaan celik atau rapat terpejam..yer la manusia tiada yang sempurna melainkan pesuruh-Nya.. namun itulah manusia, kekadang perasaan itu menjadi teman dan kadangkala ia menjadi pemusnah,,, kalau dengar-dengar percakapan orang, perkataan teman , sahabat dan rakan mempunyai levelnya tersendiri dan maksudnya pun tak sama..yer ker??entahlah... ada yang lebalkan bahawa rakan memang banyak dan senang untuk dicari, tapi rakan menangis begitu payah nak jumpa...tol x??heheh kalau ade mereka akan menganggapnya sebagai rakan rapat atau sahabat...tapi perkataan sahabat juga ada 2 maksud iaitu hanya sahabat biasa ataupun sahabat sejati...yang disiratkan makna yang berlainan juga kan??hahahah... itulah apa yang difikirkan oleh makhluk yang bernama insan...dan aku juga tidak terkecuali untuk itu...yer dalam hidup insan ini...allah dah jadikan setiap manusia itu berpasangan...dan mereka tidak mampu untuk hidup be3rsendirian.... tapi itulah..walaupun manusia ni tak mampu untuk hidup bersendiri, kadangkala ia juga suka untuk menyakiti orang lain...huhuhu

dalam hidup aku, selepas family, kawan-kawan la merupakan nyawa ak, dan kadangkala aku sendiri bingung , kenapa aku mudah untuk dapat kawan dan mudah untuk hilang kawan... tapi bila aku fikirkan balik, mungkin itu adalah dugaan dari yang esa..yer la sesuatu jika mudah kita dapat..mesti mudah juga dia hilang..hurm kekadang bila sendiri dan mengenangkan kenangan bersana rakan-rakan...air mata ni tak segan silu untuk keluar..dan kuantitinya bukan sikit, boleh buat mandi 1 hari(hehehehe)..tapi itulah..setiap manusia akan ada ragamnya sendiri dan walaupun segigih mana ia nak mungubah ragamnya..dia bole ubah tetapi ragam lamanya akan terkeluar juga akhirnya..bak kata orang kampung aku, tabiat diri ni payoh nak di ubah tapi buleh di kawal,hahahha tapi itulah..dalam bersahabat walaupun kita cuba sedaya upaya untuk menjaga kelakuan kita supaya tidak menguris atau menyinggung perasaan kawan kita..tetapi kekadang ia akan terkeluar juga..so itulah jika kita ulangtayang balik apa yang berlaku ..kita pasti akan dapat lihat sesuatu... :)

sahabat yang baik selalunya akan mengeji kita supaya kita sentiasa sedar akan dalam kehidupan ni , dunia ni bukan kita seorang, dan selagi kita selesa dengan kehidupan kita, kita susah untuk belajar mahupun mencari kesilapan sendiri, dan sahabat yang baik juga akan cuba menyembunyikan kelebihan diri kita untuk dipuji sebab dia takut kita akan hanyut dibuai alam kehidupan yang palsu..namun sahabat yang baik juga tidak akan mendedahkan keburukan diri kita tetapi cuba untuk mengubahnya dalam situasi dua hala...antara kita dan dia ...kalau kita jumpai orang seperti ni..cubalah untuk bersahabat dengannya..dan pasti jika ikhlas rasa ingin bersahabat tu...ikhlaslah perhubungan yang terjalin...insya allah...dan sudah tentu jika ingin melihat sejauh mana ikhlasnya dia bersahabat dengan kita..cubalah nilai cara dia bersahabat dengan kita.

manusia...dilahirkan walaupun nampak sempurna tetapi tidak sempurna sebenarnya..dan yang pasti ketidaksempurnaan itu adalah kelemahan manusia yang ketara... apa ketidaksempurnaan itu??itu kena lihat sendiri dekat insan itu...kenapa??kerana setiap manusia memiliki ketidaksempurnaan yang berbeza..dan disitulah selalunya kita di nilai. manusia juga ada segelintirnya sukar untuk menilat ketidaksempurnaan dalam dirinya dan disinilah seseorang yang bernama sahabat itu membantu.. bagaimana yer?? yer kekadang kita ni terlepas pandang dengan ketidaksempurnaan yang kita miliki..dan kadangkala ia menjadi masalah yang amat besar tanpa kita sedari..seperti apa yang aku bagitahu diatas, sahabat yang baik adalah sahabat yang mengeji kita bukan sahabat yang memuji kita...jika kita fahami betul-betul ayat itu, apa yang kita akan faham? bagi aku , setiap manusia pasti akan ade teman atau sahabat, dan mereka akan memiliki pelbagai jenis sahabat.. ada yang memuji ada yang mengeji...bagi aku sahabat yang mengeji itulah adalah sahabat yang baik ,kenapa?kerana setiap kejian yang dibuat adalah salah satu langkah untuk kita melihat ketidaksempurnaan kita.. yer manusia yang tidak dapat menilai diri sendiri, dengan kejian itulah yang membuatkan dia sedar akan ketidaksempurnaan itu...namun kena juga kita ingat bahawa kejian ada pelbagai jenis, dan jangan lupa setiap kejian itu akan ada maknanya...hahah nilailah sendiri..., :)

ibarat satu sungai yang mana airnya mengalir deras,
dan disekelilingnya terdapat tebing,batuan dan hidupan didalamnya,
tanpa semua ini, sungai akan menjadi sungai yang alirnya deras dan ganas,
namun dengan kehadiran tebing ,batuan dan hidupan akan menyerikan sungai itu,
alirnya dapat di alurkan dengan tenang,
tebing pula dapat menjadi panduan untuk aliran air,
dan hidupan menjadikan sungai itu tidak sunyi...

itulah teman di ibaratkan kepada seseorang insan,
tanpa teman kita mungkin akan kehanyutan dan mungkin kelemasan,
dalam dunia yang penuh cabaran ini,
namun waspadalah dalam memilih setiap teman itu,
kerana yang baik membawa bahagia,
dan yang jahat membawa bencana,

bahagianya berteman,
kerana setiap hari akan berjalan dengan bahagia dan tenang,
setiap langkah dan perihal akan ada si penegur untuk kebaikan,
dan bila kita sesat dalam rialiti dan fantasi,
akan ada tangan yang menghulur dan menarik kita keluar..
untuk kita mengenal lebih dan 
menghargai setiap apa yang kita lakukan..

namun manusia ni akan selalu dan selalu membuat kesilapa yang mereka sedar atau tidak terhadap teman mereka, sendainya kesilapan itu adalah yang disedari, cubalah untuk tidak malu untuk pelbetulkan, namun seandainya kesilapan itu tidak disengajakan atau disedari, cubalah untuk mencari petunjuk seandainya hubungan persahabatan itu ada masalah, bak kata seorang teman yang amat baik dengan aku, tak salah mengaku kesilan diri dan berkata maafkan saya, tapi tersangatlah salah dan bodoh jika kita hanya mendiamkan diri jika tahu salah kita, ucaplah maaf, walau tidak dapat mengubat kesakitan, namun ia pasti akan melegakan keadaan," so bahagianya berteman jika kita tahu untuk menghargainya.


dan kepada teman-teman aku sekalian, mungkin aku ni seorang yang otaknya gila-gila dan bodoh somboong, tapi aku juga manusia yang tak pernah lari melakukan kesilapan..

MAAFKAN SELAGI ADA MASA, DAN KELAK KITA MENJADI SAHABAT YANG BAIK..BUKAN SAHAJA DI DUNIA, DAN AKIRAT JUA, DAN TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBIMBING DAN MENJADI SAHABAT AKU, MAAFKAN SEANDAINYA ADA KESALAHAN TERHADAP KALIAN...



video


jadi, inilah teman sebenarnya,tiada istilah lain yang dapat disamakan..kerana... kerana ia akan hidup dihati dan minda, walau jasadnya hilang dimamah bumi... smile dan jom fikirkan bersama

Friday, October 12, 2012

adakah hidup ini begitu berliku??

 hidup... mungkin ramai yang mengeluh dalam kehidupan..dan ada juga yang gembira dengan apa yang dialauinya setiap masa..seperti sang miskin yang selalu tersenyum walaupun makanan dan taraf kehidupannya daif, dan si kaya berkerut dahinya selalu kerana memikirkan duniawi dan hal kerjayanya... namun adakah hidup mereka betul2 fositif ataupun kehidupan mereka hanya berteraskan keduniaan??

dan apa pula kehidupan bagi diri aku yer??xde apa yang aku fikirkan dalam setiap detik masa itu berjalan...bagi aku, setelah aku disahkan berpenyakit kronik, dalam 2 tahun pertama itu, hidup aku umpama berada dalam gua yang gelam...bak kata najwa latiff "kosong,kosong,kosong"..hahahaha tapi itulah yang aku rasa dalam 2 bulan pertama itu..entah mengapa dan kenapa nikmat hidupku ditarik ...selalu juga aku bertanya..dan kerana penyakit itu, aku menjadi orang yang rendah keyakinan dirinya...huhuhhuh..sampai nak mengorat pown malu...hahahah..ok..hahah namun aku masih boleh hidup dengan rasa yang gembira dan gembira... setelah sekian lama aku menjalani kehidupan dalam "gua gelap", allah hadirkan seorang teman yang sudi menyayangi aku seadanya..disaat itulah aku mula menjadi semakin berkeyakinan,aku tak tahu kenapa tapi itulah kehidupan,di ibaratkan sebagai roda yang selalu berputar..dan dengan kehadirannya aku menjadi seseorang yang berani...seseorang yang tinggalkan 'gua gelapnya" buat selama-lamanya...

tapi..inilah kehidupan..ia selalu bergerak dan apa yang akan berlaku di hadapan sukar untuk diramal...mungkin hari ini kita bahagia, tapi adakah kebahagiaan itu berkekalan sehingga ke esoknya??atau mungkin ia akan ditarik atau digandakan??x siapa yang tahu akan masa hadapannya.. begitu lah aku...siapa aku untuk meramal kehidupan aku dihadapan??betul manusia hanya merancang namun yang menentukan adalah yang maha kuasa..dan manusia..terimalah dengan hati yang ikhlas...aku kehilangan orang yang memberi aku kekuatan dalam kehidupa...namun aku tak pernah hilangkan senyuman di bibirku...aku cuba untuk mengubat luka itu dengan senyuman dan cuba menyembunyikan kepahitan disebalik senyuman yang diukir...dan yer aku berjaya...berjaya menipu orang sekeliling aku bahawa akulah seorang yang selalu gembira didunia tapi itu secara luaran..aku tak salahkan takdir..tidak sekali2...malahan aku selalu berfikir...mengapa aku diuji begitu??adakah aku ini seorang hamba yang tidak bersyukur??selama aku mencari jawapan itu...aku didatangi dengan pelbagai dugaan dan cabaran..aku lalui dengan hati yang terbuka..tanpa aku merungut walau sedetik..kenapa yer??kerana soalan itu sebenarnya adalah kelemahan dan kekuatan aku...dan jawapan untuk soalan tu ada dengan aku selama ini..

"KITA SELALU MEMINTA SANG MENCARI MENYINARKAN ALAM, NAMUN ALLAH MENDATANGKAN HUJAN YANG AMAT LEBAT, KITA KEBASAHAN DAN HAMPA,,MENGAPA HUJAN YANG DITURUNKAN...DAN KITA HAMPA, TANPA KITA SEDARI, ALLAH MENBERIKAN KITA PELANGI YANG INDAH SELEPAS REDANYA HUJAN "

apa maksudnya yer??mungkin ayat ini selalu kita dengar tapi adakah kita faham??sedangkan aku sendiri tidak memahaminya dulu... dan kini aku tahu...disebalik kata2 ini tersembunyi satu maksud yang akan menjadikan kehidupan itu berwarna-warni ibarat pelangi...apa maksudnya yer?? mungkin kalau ditanya kepada 100 orang..kita akan dapat jawapan yang berbeza...dengan versi yang berbeza..namun main pointnya adalah sama..bagi aku maksud yang dicari ada dalam diri setiap orang yang membacanya...

selalu sahaja manusia itu ditimpa segala ujian ..hanya untuk dinaikkan martabatnya dan diuji keimanannya..jika ada yang faham..mereka akan mensyukurinya , namun jika yang tidak faham??melatah dan terus melatah...ak terfikir..dimana kah letaknya diri aku yer??adakah seorang yang faham ataupun seorang yang melatah??apa sebenarnya ini semua?

dalam hidup aku, aku cuba menyembunyikan kesedihan dan menyebarkan kegembiraan, cuba untuk menyerap kesakitan orang lain supaya dia terus tersenyum...dan aku selalu mahukan kegembiraan orang sekeliling itu terus berkekalan..namu siapa aku untuk melakukan semua itu??apa kelayakan aku??xde kelayakan langsung dan aku tak de hak nak buat orang gembira dan melarang orang untuk bersedih...tapi aku tetap mahu mencuba dan biarlah aku terus mencuba,walaupun resultnya belum pasti... :)

kenapa kita selalu menjadikan hidup ini complicated sangat yer??xbole ker kalau kita just follow the step...make a move and enjoy it?hahahah betullah..jika kita seronok menjalani kehidupan ini,tampa mengeluh, kita akan merasai kenikmatan nya walaupun kita berada dalam ruangan permasalahan...namun bukan senang untuk itu...harus punya hati yang besar...cam ner nak dapatkan hati yang besar itu yer??

setiap manusia telah ditetapkan journey mereka sendiri..mereka yang akan tetapkan cam ner nak menjalani kehidupan itu..pilihan ditangan mereka dan mereka harus berani untuk menanggung segala risikonya..macam aku sekarang...setiap apa yang berlaku , aku hanya enjoy..walaupun susah,walaupun payah, walaupun orang sekeliling tak faham..namun inilah dunia aku..selagi tidak bercanggah dengan agamaku..aku akan enjoy my journey...even its so hard..namun aku juga kekadang terfikr..bolekah aku terus bertahan dengan kehidupan sebegini?? but what matter happen..i always make my journey be fun..n i enjoy it ... :) becoz that is my choice for my life... dah akhir kalam..

" HIDUP MESTI CERIA,
JANGAN BERMASAM MUKA,
SENYUMLAH,
KERANA IA PENGUBAT DUKA.."

'JADIKAN PENGALAMAN HIDUP SEBAGAI SATU PANDUAN UNTUK BERJAYA"

jangan mudah mengalah yer FAZ... itulah semangat untuk aku..kamu ade???

Saturday, August 18, 2012

4 tahun berlalu..tapi masih segar diingatan...

manusia...memang selalunya  akan hidup dengan kenangan dan masa silam...dan dengan itu juga manusia akan merasakan bahawa hidup mereka berwarna warni...ada suka duka..hitam putih...dan kenangan itu kadangkala membunuh naluri....mungkin dalam sedar atau tidak sedar...manusia juga kadangkala manja dengan diri mereka sendiri..yer la bila hati terluka dan dilukai..mereka gagal untuk bangun kembali...alasan yang selalu diberikan...tidak dapat melupakan perkara silam....hahahah senanag kan bunyinya...tapi itulah realitinya...sekali perasaan itu dikecewa...susah untuk ia diubati...dan itulah namanya perasaan..

tanggal 29 ramadhan pada tahun 2009 yang lalu....detik itu yang memisahkan aku dengan perasaan itu...jika hari ini tarikhnya 29 ramadhan pada tahun 2012..ia bermakna dah 4 tahun benda itu berlalu...namun perasaan itu masih lagi segar... kadangn kala aku merasakan ianya adalah satu ujian yang besar...huhuuh mana taknya..jika sudah berjanji ingin sehidup semati..tapi pada tangga itu ujian allah melanda...semuanya jadi tak tentu arah...namun manusia adalah ciptaan yang dikurniakan hati dan perasaan...dan pada detik itu perasaan aku terguris dan hancurnya sebuah percintaan..

mungkin kalau ada yang membaca..intronya macam aku kematian ahli keluarga bukan..tapi...jengjengjeng...dugaan allah pasti akan kita rasa..besar kecil terpulang kepada pencipta..dan ini adalah merupakan dugaan yang agak besar jugalah... namanya masih lagi bermain diingatan,wajahnya kadangkala menyapa aku disaat aku kesunyian dan kadangkala memori yang kami bina itu masih bermain.. ya ia mengingatkan aku kepada kisah cinta aku bersama dengan si dia... mungkin kalau diantara kawan-kawan sekolah menengah aku dulu, mereka mengetahui cerita ini..dan aku pun bukan nak menceritakan secara detail..just nak recall kembali...sebab ari ni 29 ramadhan kan...

kisah cinta aku dengan sue bermula dari kami tingkatan satu lagi... pada masa tu aku yang menaruh hati kepada dia sebab...sue mengingatkan aku kepada seseorang yang aku minat semasa sekolah rendah..hahahha apalah aku nih sekolah rendah dah mula bercintan cintun..hahahah mula aku tengok sue aku mula fall in love.. mula2 aku hanya pasang angan2 hanya untuk berkawan dengannya..huhuh dan allah makbulkan angan2 aku tu... masa form 3 aku beranikan diri untuk menyatakan rasa hati aku..dan sekali lagi allah bagi kebahgiaan itu..namun hubungan kami takde la serius..but cinta monyet(tapi aku rasa monyet pown gelak kot..hahahah)..

namun cerita aku dengan sue dan kisah pencintaan kami bermula dengan seriusnya masa kami form 5...time 2 dah nak SPM kalau aku tak silap...bagaimana hubungan kami menjadi serius?? permulaannya adalah begini...mulanya aku hanya ininkan kepastian tntang "cinta monyet" kami...dan ditakdirkan pula pada ketika itu dye bergaduh dengan pakwe dia...dan ketika itulah aku menjadi rakan perkongsian yang setia..mulanya aku ingin membantu dia untuk tidak putus dengan pakwe dia..namun usaha itu gagal dan akhirnya  fullstop.. hurm pada ketika itulah hubungan kami menjadi serius...masa naik form 6, hubungan kami bertambah serius sehinggakan kami pernah berjanji lepas jew habis belajar kat U(masa tu bercita-cita nak masuk U) kami nak mendirikan rumahtangga.. dan angan2 kami 2 kami simpan sehinggalah pada suatu ketika.

berada di U amatlah berbeza sebenarnya...ingatkan fun dan dapat teruskan hidup sama seperti form 6..tapi ia sebenarnya lebih teruk..dan disitulah bermulanya keretakkan didalam hubungan kami... kami selalu bergaduh kerana dia berpendapat bahawa aku dah berubah... dah tak seperti dulu..mungkin silap aku kerana aku ni jenis yang lambat menyesuaikan diri dengan persekitaran baru..dan disebabkan itu aku juga mula mengabaikan sedikit tentang hubungan kami... dan pada 29 ramadhan tahun 2009 itulah dia meminta untuk memutuskan hubungan kami... mungkin bagi aku..sukar nak terima bahawa aku telah kehilangan seseorang yang benar-benar aku sayang dan dalam hati aku ingin jadikan dia yang ahalal bagi aku..namun...itulah dikatakan bahawa kita hanya mampu merancang ...tapi tuhan yang menentukan segalanya... dan kini sudah 4 tahun ..namun ingatan ku terhadapnya masih lagi segar...sepanjang  4 tahun ini juga aku selalu cuba untuk mengetahui tentang sue..dan kini aku amat merinduinya...

dalam hidup sebenarnya kita selalu diajarkan supaya melepaskan dan sentiasa bersedia dalam setiap apa yang berlaku..sebab itulah manusia selalu diuji..dan apabila kita tidak bersedia untuk menghadapi ujian itu..kita akan rebah dan akhirnya tewas dengan perasaan kita sendiri..dan itulah yang aku rasai sekarang..memanga ku cuba untuk berdiri..namun aku jiga takut dan belum bersedia untuk melepaskan ia pergi.. dalam fikiran aku..sukar untuk mencari kesetiaan dan keikhlasan untuk benar-benar menyintai..namun aku juga sebenarnya perlu sedarkan diri aku..yang sue adalah kisah silam aku..yang aku patut lupakan dan lepaskan..bukan terus untuk bermain dalam khayalan cinta silam aku...betul aku selalu mencuba untuk melupakannya..tapi semua itu sia-sia sebab aku tak pernah untuk cuba melepaskannya...entahlah.. selama 4 tahun ini aku cuba mencari kunci untuk aku melepaskan cinta aku yang lama itu...apapu aku perlu percaya dengan jodoh yang ditetapkan oleh yang esa...dan aku juga perlu yakin dengan qada dan qadar aku....mungkin ari ini ini mengingatkan aku tentang ulangtahun perpisahan kami dan mungkin itulah aku selalu merasakan bahawa 1 syawal itu sama seperti hari biasa aku..... ::) selalu tersenyum untuk meredakan kegundahan yang tersirat....:) 



video

Sunday, July 22, 2012

masihkah ada senyuman dalam tangisan

hidup..kekadang ia amat memboringkan dan kekadang ia amat menyerikan..yer la kan..hidup dah diibaratkan roda..yang berpusing..kekadang kita akan merasa berada di atas dan kekadang merasa di bawah..so napew kita  nak bersedih seandainya ditimpa sesuatu yang bernama dugaan??tapi itulah manusia kan??akan merasainya jika diuji..dan pabila tiba masa itu...hurmmmm..faham2 saja lah..

mungkin bagi setiap manusia..setiap ujian yang diturunkan oleh allah itu berlainan.. dan setiap nya akan ade maksud yang tersirat,,,bagi manusia yang faham..dia akan mengucapkan syukur dan bagi yang tidak dia akan merasakan ia satu bebanan.. kata orang sebaik-baik guru adalah pengalaman yang tercipta..tapi masihkan wujud senyuman jika ia selalu diuji dengan ujian yang memeritkan?? huhuh manusia selalu berfikir diluar kemahuan....ialah allah dah gtau yang manusia adalah sebaik2 ciptaan kerana dikurniakan akal dan nafsu...dan kerana keistimewaan itu manusia mestilah diuji untuk mengukur sejauh mana keikhlasana dan ketaatannya kepada maha pencipta kan??betul tak??

berbalik kepada persoalan masihkah ada senyuman dalam tangisan??hurmmm sukar nak jelaskan sebab soalan ni selalu bermain difikiran aku..lebih2 lagi bila aku diuji oleh ujian allah..namun jika aku fikirkan kembali... kita selalu meminta cahaya mentari selalu menyinari..tapi allah melindungi mentari itu dan menurunkan hujan..disaat takkala hujan itu turun dengan lebat membahasi bumi..kita tidak terlepas dari terkena tempias airnya..basah seluruh badan kita dan kita mengigil kesejukkan..disaat itu kita yang pendek akalnya akan merasai itu adalah bala..dan yang berfikir dengan ilmu dan akalnya..akan mencari tersiratnya kejadian itu...dan allah tidak sekejam yang difikirkan..allah tidak membenarkan mentari muncul lagi tapi ia mengadakan pelangi yang indah untuk kita tatapi..dan dengan beransur-ansur mentari dijelmakan disebalik celahan awan yang berarak bersama air hujan itu...kalau kita fikirkan kembali kenapa allah wujudkan kesedihan,ujian dan bermacam-macam dugaan kepada kita??kerana allah menyayangi setiap hambanya...allah selalu mengingatkan kita yang selalu melupainya takkala mentari selalu bersinar...tapi kita manusia selalu menyalahkan hujan jika ia trun dan membasahi kita..sedangkan kita lupa untuk berfikir dan merasai nikmatnya hujan itu turun...begitu juga lah dalam kehidupan sebenar manusia..selalu gembira dengan nikmat yang allah bagi tetapi bila allah turnkan ujian..kita selalu menyalahkan ujian itu..apalah sekali sekala kita cuba berfikir dan menikmati ujian itu..nescaya kita akan merasa manisnya ujian itu dan sekali gus kita dapat memunasabahkan diri...

walau dalam tangisan itu..kita masih mampu tersenyum..walau air mata itu deras jatuh ke pipi..kita masih boleh untuk mernikmati saat itu..walaupun kesedihan menusuk jiwa..kita masih dapat nikmati nikmatnya.. sebenarnya ia bukan mudah untuk kita melakukan praktikal seperti apa yang tertulis dalam post ni..aku juga mengaku..walaupun aku menulisnya..aku juga kekadang tertewas apabila menghadapi situasi seperti ini..yer la manusia ni walaupun sebaik-baik kejadian..allah akan menyelitkan juga kekurangan atau kelemahan kepada manusia..jadi sebab itulah tiada manusia yang sempurna didunia ni..so nak melakukan praktikal yang aku nyatakan diatas memang susah tapi sebenarnya tidak mustahil... manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya...manakan dapat mutiara kalau lautan dalam takut untuk diselami dan manakah boleh kita berkata tidak sebelum langkah kita mulakan...kesukaran yang allah berikan dalam kehidupan ini adalah kayu pengukur kepada seseorang untuk membuktikan keikhlasan nya kepada pencipta..so... selagi terdaya usahalah dan jangan mudah untuk berputus asa dengan ujian yang diturunkan oleh allah kepada kita....

mungkin selepas ini, dalam tangisan itu akan wujudnya bibit-bibit kemanisan dengan senyuman dan air mata yang mengalir itu dibayar dengan kemanisan senyuman yang terukir..walaupun dengan pahit ia muncul..namun tidak mustahil ada kemanisan yang menunggu disebalik senyuman dalam tangisan itu..jom kita fikirkan bersama....

Sunday, July 1, 2012

bila cinta itu menyapa..

 hurmm..rasa lama betul tak update blog nih kan?? xpew xde orang yang baca pown kan... namun blog ni diari ak..so malam ni aku nak tulis pasal cinta... sebenarnya dah banyak soal cinta dan perasaan aku tulis kat sini... dari cinta pertama hinggalah cinta yang terakhir yang telah hilang 1/2 tahun yang lepas... belek sedikit tentang cinda dan aku, banyak betul peristiwa pahit manis bila bercinta..bahagia..duka, marah dan macam- macam lagi la.. first love aku jumpa masa bangku sekolah..form 6. dan sekarang dah menjadi memori luka yang sungguh payah untuk dilupakan.. that sejak putus aku cuba untuk mencari cinta lain..xjumpa..namun ada la sekali 2 aku jatuh cinta dengan wanita yang aku kenal di alam maya..tap;i tak kekal..maklumlah tak kenal rupa kan..bak kata  orang tua"tak kenal maka tak cinta'..mungkin itulah kot.. namun prinsip aku dalam percintaan senang jew..." aku mudah untuk menyatakan suka kepada mereka kerana perkataan suka itu hanyalah kosong bagi aku,namun bila kau menyatakan cinta,bermakna aku betul2 menyatakan yang aku ingin hidup semati dengannya dan ingin membina mahligai bahgia bersama..hahhah itulah sedikit sejarah cinta aku.


berbalik kepada dunia aku sekarang yang kini bukan lagi bergelar pelajar tapi sebagai seorang pekerja di dalam bidang penyiaran.. dengan sibuk bekerja, aku dapat lupakan seketika tentang perasaan cinta ..dan lama dengan pengakhiran cinta aku yang dulu, aku malas nak memikirkan cinta..hahahha.. tapi perasaan suka terhadap wanita tu tetap muncul. maklumlah lumrah lelaki, akan tertarik kepada perempuan, namun utk bercinta mungkin susah.. yer la la dah banyak kali terluka kan.. xpew la... namun itulah sebagai manusia ni. allah telah jadikan kita berpasangan dan selagi kita tidak berjumpa dengan pasangan kita itu, selagi itulah kita akan terus mencari.. begitu dengan aku, walaupun aku cuba untuk menyibukkan diri dengantugasan pekerjaan aku, namun perasaan cinta itu tetap menyapa..kenapa??kerana aku tergoda dengan kesunyian hati yang meminta untuk diserikan dengan kehadiran cinta yang dapat aku banggakan.namun masih adakah harapan tu??

2 kali aku keciwa dengan cinta yang hadir di alam maya ni..begitu hebat kuasa ict skrng kan. ... namun aku ingatkan dengan pemergian 2 cinta itu, aku dapat cekalkan hati utk tidak mencari cinta di alam maya..tapi aku gagal.. heheheh ..apalah aku ni kan??bole jatuh hati kepada orang dari alam maya...hanya memandang gambar yang dijadikan DP sahaja..cinta itu senang menyapa, dan hati ini senang pula untuk menyahut kan?? namun itulah yang terjadi sekarang,, aku sendiri tidak tahu mengapa.. aku cuba kuis perasaan itu jauh2..namun tidak berjaya.. aku mula menyukai salah seorang rakan yang aku kenal di alam maya ini.. dan sewaktu aku mengenal dia, dia mempunyai masalah , berada dalam kesedihan.. aku yang tak suka melihat orang sedih dengan senang hati menhulurkan bantuan..menguatkan dirinya yg dilihat semangatnya luntur..

bermula disitu kami berkenalan dan didalam hati aku hanya mahu jadikan dia sebagai kawan... yer kawan..pada mulanya memang begitu, namun hati terpaut dengan keayuannya dan gelagatnya yang begitu manja bagiku..hahahha entahlah kenapa hati bole terlintas untuk aku menyukainya... aku cuba untuk tidak menjadikan perasaan itu sebagai perasaan cinta, kerana aku tidak mahu kehilangan sahabat yang boleh menceriakan aku.. sama seperti seorang budak yang aku kenal masa kat U dulu, sampai sekarang aku tak mampu untuk menyatakan yang aku suka pada dia sebab mahu menjaga persahabatan kami.. dan akhirnya aku berjaya walau kadangkala hati ini merasakan kesensaraannya,, namun itulah aku cuba usahakan disini..supaya aku tidak meragut keceriaannya dan supaya persahabatan kami terjalain dengan baik..namun aku hampir gagal rasanya... perasaan cinta itu mula memutik..aku xtau dah cara nak halangnya...

mungkin aku tak perlu untuk berharap dia membalas tapi aku juga tak mahu cinta aku berputik untuknya..biarlah kamu sekadar kawan ..itu yang aku rasakan sesuai..namun bila hati dah kesunyian..senang sahaja dia menerima sebarang dugaan, dan bila adanya ruang itu, cinta pula mula menyapa..dengan lemah ia cuba utk membuka pintu...entahlah..begitu susah untuk aku berbicara tentang cinta dan hati aku sendiri, sedangkan dengan org lain rasanya begitu mudah untuk menaikkan semangat mereka.. aku sendiri merasa lemah..mungkin jika dia membaca dia akan dapat mengagak yang aku tujukan post ini kepada dia..bukan malu untuk terus terang cuma tak nak kehilangan kamu sebagai teman ketawa ,penyeri dan memeberi keceriaan kepada hati dikala kekeringan..maaf sekiranya perasaan ini menhancurkan kebahagiaan awk..namun saya akan cuba untuk tidak menhancurkannya... mungkin dalam gurauan saya sebelum ini menyelitkan perasaan itu... mungkin saya hanya berselindung disebalik kata-kata saya..dan mungkin bila saya luahkan awk anggap ia gurauan dan saya iakan kerana apa, kerana saya tidak mahu awk tahu perasaan sebenar saya..maafkan saya yer awk...: ).. saya suka dengar awk gelak kerana aia jadi penawar kesunyian hati saya..dan saya tak mahu ianya hilang..maafkan saya yer awk.. kerana cinta itu menyapa., dan saya tidak kuat utk melawannya: )...saya harap awk faham : )

MAAFKAN SAYA KERANA MENYIMPAAN PERASAAN INI KEPADA AWK..

Sunday, June 17, 2012

nikmat allah begitu luas...

apa sebenarnya yang aku cari dalam hidup ini??hurmmm aku sebenarnya sampai sekarang aku tak tahu,,,tapi yang aku tahu, allah sentiasa tolong aku dalam mencari setiap kekusutan yang aku hadapi. kenapa? meh nak gtau beberapa sebab

 

1. allah telah menarik nikmat kesihatan daripada aku sejak aku berusia 13 thn ag, sungguh muda usia 2 tapi ak dah terpaksa hidup dengan ubat2tan setiap hari. tapi allah maha adil kerana dia bukakan mata aku, dia tunjuk, yang ramai ag yang senasib dengan ak. tak cukup dengan itu, allah telah memberi nikmat lain yang aku kadangkala sedar dan kadangkala tak sedar.. seperti sekarang, hidup aku selalu ade kemeriahannya, allah ketemukan aku dengan kawan-kawan yang betul dan kini aku dapat merasai nikmatnya itu,

 

2. allah telah aturkan takdir aku dengan baik dan sempurna.. allah telah uji aku dengan banyak dan berkesan.. allah telah beri aku kawan dan kebahgiaan , allah juga ketemukan aku dengan sensara dan kesedihan.. kenapa?? krn itulah ujian dari Nya yang mengajar aku tabah.. berfikir dan cuba hadapi hidup dengan tenang, selagi allah tidak mengambil harta yang dipinjamkan ini.. roh.


3. allah sentiasa ada disetiap waktu nafasku dihela, setiap jantungku berdegup setiap waktuku terdetik.. aku merasakan aku insan yang bertuah sebenarnya..dan disitu aku rasa itulah pertukaran daripada nikmat yang allah tarik... allah hanya tarik satu tapi membalasnya dengan beribu... aku bersyukur...


mungkin banyak lagi nikmat allah terhadap aku yang tak dapat aku hitung namun itulah manusia..tak pernah lekang dengan kesalahan dan lupa..kerana itulah fitrah manusia.. mungkin kecewa yang allah datangkan pada kita pada suatu masa itu adalah ujian, dan dia akan beri kita satu , bukan satu tapi beribu ganjaran yang akan ditukarkan dengan kekecewaan yang didatangkan oleh Nya dulu, seperti aku aku sudah merasai kekecewaan dan aku cuba untuk tidak mendampingi kekecewaan itu lagi.. dan yakin lah dengan allah, kerana setiap apa yang diturunkannya ada sebab dan balasannya.. hanya allah yang tahu akan perjalanan alam ini, dan kita sebagai manusia.. cubalah untuk setia kepada pencipta, dan jangan melawan suruhannya.. aku belajar daripada dugaan yang allah berikan kepada aku.. dan nikmat allah itu luas..semestinya....

Monday, April 23, 2012

pengalaman semasa menjadi TDF persatuan

di Universiti aku mula melangkah dengan cara baru, semasa disini aku pernah bergiat dalam banyak persatuan, join xtvt U dan macam2, dan disebabkan itu, aku mula mengenal ilmu TDF(teknilak dan fizikal)apa sebenarnya TDF ni yer..ni la salah satu biro yang akan wujud untuk sesuatu program. fotograper, editer, movie making, semuanya termasuk dalam TDF..hahah dengan itu aku mula meminati apa yang aku sifatkan sebagai ilmu baru bagi aku..bermula dengan itu, aku mula jatuh cinta dengan alam..dan dari lensa aku mula merakam segala detik... itulah kisah aku..tapi sayang sebanrnya..aku tak mempunyai alatn yang membolehkan aku melangkah lebih jauh..hikhikhik, camera yang diguan hanyalah pnjaman...namun bagus kan jika mempunyai hak sendiri..xperlu lagi risau..

aku mula menjinakkan diri dengan membuat video slide semasa aku bergiat aktik dalam persatu di U(kini dah xjoin pown), disitu aku mula belajar dan ia membuatkan ati aku tertarik untuk ilmu itu... kali pertama buat video, memakan masa selama 2 hari, huhuh nak tayang tuk 5 6 minit jew... namun kerana minat yang timbul, aku terus gak buat..bukan nak membangga diri. tapi kalau dah minat 2, teruskan jew la kan... video yang dibuat kebanyakkannya aku cuba untuk mencari kelainan, ala video tuk tayangan umum jew..buka untuk owng besaq tengok pown..tapi, bagi aku, setiap video yang dihasilkan adalah karya, walaupun remeh, aku cuba mencari kelainannya..huhuu sampai disatu tahap aku sampai tak tidur krn nak siapkan video..hahah ade lah aku juga pernah melakukan kerja seorang diri, menjaga tempat seminar seorang diri dan banyak lagilah.

dalam melaksanakan tugas sebagai TDF 2 aku mula mengenal penat lelah, yer la bayangkan aku diajar untuk berdikari dengan hanya  dengan permulaan zero...merangkak kerana tanggungjawab yang diberi...fuhhh penat tetapi kekadang bila difikirkan ..tapi berbaloi.... hurmm.. namun...tak disangka khidmat aku terpaksa diberhentikan kerana angin racun..sembilu bisa yang sudah mencucuk dalam kalbu... mungkin ramai xtau yang aku terpaksa tinggalkan tugasan itu dengan terpaksa.. ibarat sepah..walau xnak berpisah dengan madu..tapi apakah daya.. madu sudah berharga..sepah pula jadi sisa..itu la ibarat aku sekarang..tapi xpew la .. mungkin takdir tuhan inginkan aku berundur dan beri kepada orang yang baru.. yang mana mungkin akan melaksanakannya lebih baik dari apa yang aku aku lakukan selama ini.. dan mungkin apa yang aku korbankan dulu belum cukup untuk orang menilai keikhlasan aku dalam menjalankan amanah yang diberi...hurmmm xpew la... k la nak mandi n solat...dah  nak masuk waktu....

Sunday, March 25, 2012

masih mencari kekuatan

kadangkala manusia ni pelik kejadiannya..yer la kalau difikirkan bermacam2 perangai kan??yang tak bagus sangka dia bagus,..napew eak??  namun fitrah manusia yang dijadikan sedikit sempurna dengan kejadian makhluk tuhan yang lain....diberikan akal yang dapat berfikir baik buruk sesuatu itu...dan itulah yang menjadikan manusia itu unik,
mungkin kita bukan sempurna walaupun diberikan akal fikiran yang baik kan?? namun dengan perasaan dan keinginan juga adalah satu jalan untuk memacukan diri menjadi lebih baik dari hari ini..namun semua itu memerlukan masa dan tenaga yang baik..tapi tak mustahil gak kan kalau kita cuba untuk merubah besi jadi emas kan??  semua tak mustahil dalam dunia nihh kan...??? sebenarnya manusia ini diakui oleh penciptanya bahawa ia adalah ciptaan yang istimewa, ade perasaa, akal dan juga nafsu, tapi kenapa yer kekadang manusia ni suka sangat mengikut nafsu mereka??sehingga ade yang terjatuh kedalam lubang kehinaan... cuba kita fikirkan sejenak fitrah kejadian kita... banyak sungguh tanggungjawab yang harus kita laksanakan.. tapi ia bukan lah beban...

jika kita melihat balik fitrah kita sebagai ciptaan teragung, kita diciptakan dengan sifat baru, sentiasa lupa dan perlu diingati, 2 la sebenarnya manusia, sekaya mana pown dye, sebijak mana pown dye, dia sentiasa bersifat baru,, dan dengan sifat itu juga kita sering diuji dengan ujian yang tidak sesekali kita duga.. yer la banyak dugaan yang diberikan itu sebenarnya ingin mengingatkan kita dan kadangkala ia alan memberi kita semangat.. banyak betul dugaan sehinggakan ade yang tersungkur dan rebah, bak kata orang tua-tua berdiri dicantas, jatuhnya tiada bangun lagi... haha tapi manusia yang senang putus asa adalah manusia yang tidak pernah merasai kenikmatan tuk berdikari dan berdiri semula setelah dicantas... cuba kita fikir, jika kita dicantas dan jatuh tertirap..adakah kita akan hanya terbaring disitu selama-lamanya??? itu sebenarnya bukan sifat manusia yang menggunakan keistimewaan yang diberikan oleh pencipta, betul, setiap manusia aan ade tahap untuk dia berusaha dan hingga sampai satu tahap, dia akan down juga kan... memang betul, dan kerana itulah manusia diciptakan dengan sifat baru...

mungkin juga ramai yang cuba bangun setelah dicantas, namun merea merasakan mereka tidak berdaya, lantas mereka berfikir " adakah aku masih boleh berdiri, dimana harus aku mencari kudrat untuk itu??" ...dalam dunia ni, tiada satu tempat pun walau seinci buminya tidak dibasahi hujan, lautnya tidak bergelora ,,, jadi begitu jua manusia, rasullullah pun pernah diuji oleh allah ini sedangkan kita manusia biasa... kekadang kita jua harus fikir sendiri, bagaimana harus kita cari kekuatan dikala kita memerlukan dan dimana sumbernya.. bagi muslim, ingatlah pada allah yang mencipta kita dan cubalah untuk bersahabat dengan al-quran, kalam suci.. tapi bagaimana yer?? dari sudut pandangan aku, banyak janji allah tentang al-quran, jika kita mendekatinya atau bersahabat dengannya, nescaya akan muncul satu kekuatan yang kita sendiri tidak akan perasan akan kewujudannya,,, tapi bagaimana pula jika ade yang tak tahu untuk membaca al-quran??xdapatlah mereka merasai kekuatan itu?? sekali lagi, manusia bersifat baru, dan rasulullulah pernah bersabda, belajar la kamu sehingga ke tiang lahat, its mean, kalu kita sedar kita tidak tahu membaca al-quran itu, belajaq lah kita masih berkesempatan, sementara dalam proses pembelajaran tu, cubalah memahami al-quran dengan membaca tafsiran..insya allah kekuatan itu akan datang jua.

dala kita mencari kekuatan diri, hanya perlu kita ingat, berpeganglah pada ajaran agama dan amalanya.. cubalah utk menghindari larangannya dan mematuhi suruhannya... a pown bukan pandai sangat nak bincang sal agama, tapi ni pown secebis memori dari pengajaran ak dulu..diajar oleh ustazah disekolah... huuhuhu.. namun apa yang seharusnya kita tahu ialah,,, setiap manusia itu akan diuji dan allah tidak akan menguji hambanya dengan ujian yang tidak dapat ditanggung oleh hambanya.. dah ingatlah kawan-kawan sealian,, setiap ujian itu bukan bala, bukan jua sial, namun ia adalah dugaan untuk mengiji setiap insan dan ia jua akan meberi kita semangat dan kekuatan... renung-renungkan dan jom fikirkan bersama.....