Wednesday, June 19, 2013

segalanya akan berakhir

setiap apa yang bermula akan ada titik noktahnya..tak kira lah apa benda pown.. itulah janji pencipta kepada makhluk di muka bumi ini... tanpa kita sedar yang sebenarnya kita sedang meniti satu titian masa yang mana kita tidak mampu untuk melihat titian itu tetapi kita selesa berjalan di atasnya... yer la kan, cuba kita renungkan kembali setiap detik yang kita lalu... cukup mudah dan sedang untuk kita lepaskan satu saat itu pergi meninggalkan kita dan kita gembira kerana adanya satu saat yang menanti kita dihadapan... begitu lah hidup , kita sebenarnya tak sedr yang semakin hari semakin masa kita hilang, semakin hari semakin suntuk masa kita... namun dalam hilangnya masa dan detik itu, ia tidak pergi dengan begitu sahaja, ia meninggalkan kita dengan seribu kenangan dan pengajaran...apa yang sebenarnya yang telah kita lalui bersama terowong masa kita iaitu kehidupan.. juga tanpa kita sedar yang ia juga telah meninggalkan satu kesan yang abadi di dalam benak sanubari kita... dan itulah kisah yang aku ingin ceritkan...

hidup ini bagaikan satu perjalanan yang kita tidak dapat mengagak apa yang akan menanti kita dihadapan.. dan dalam kehidupan kita ini, dimulakan dengan satu langkah... dan setiap langkah yang kita jejak akan pasti ketemu noktahnya...yer kan??dulu aku tak fikir pown pasal awalan dan akhirnya sesebuah langkah itu...bagi aku yer ada perpisahan disebalik pertemuan tetapi kenapa kita harus bersedih dengan perpisahan itu??tak boleh ker kalau kita cuba mencari kegembiraan dalam sesuatu perpisahan itu... bukan kata kita gembira kerana berpisah tapi kita cuba untuk ubah .... kolotkan pemikiran aku pada masa itu??tapi kini setelah mengenal dunia..aku mulai sedar yang walau seindah mana msa yang kita lalui, kita terpaksa akur dengan wujudnya sesuatu elemen yang kita sendiri xnak hadapinya,,, ia ialah PERPISAHAN...apa yang penting ialah...jangan jadikan perpisahan itu lubuk untuk kita mengalirkan air mata kesedihan itu...

mungkin sampai hari ini aku masih belum bersediah untuk berpisah dengan waktu kecilku yang dimana ia adalah satu waktu yang paling indah buat aku... yer sehingga sekarang aku masih berkelakuan seperti dulu, kebudak-budakkan... namun kini aku sedar yang aku harus melepaskan ianya pergi bersama waktu itu dan aku perlu meneruskan perjuangan hidup sebagai mana zaman aku hidup..masa yang harus aku lalui...bukan hanya hidup bersama kenangan hidup yang lalu... tapi kadangkala aku terfikir,bagahimana kalau aku merindui masa silamku??dan sudah cukup bersediakah aku untuk melepaskan semua itu pergi??

dalam aku sedang memikirkan semua itu, allah mendengar rintihan hati hambanya... Dia tidak membuka terowong masa untuk aku kembali ke zaman silamku, tapi Dia memberikan aku satu situas yang mana aku boleh mengingati semula zaman kanak-kanakku...dan sebenarnya allah juga memberi aku peluang yang dah lama aku inginkan...merasai tanggungjawab seorang abang,mmm sungguh Allah itu menyayangi hambanya dan selalu mecurahkan rahmatnya kepada hambanNya...aku diberi peluang untuk mengingati kembali zaman kanak-kanak dan sekaligus merasai tanggungjawab seorang abang walaupun hanya seketika... bermula dengan suatu rancangan kanak-kanak dan disitulah aku diberi peluang tersebut...

mungkin apabila orang melihat effort aku kat program itu melebihi segalanya, banyaklah mulut yang bercakap... ada berita dan cerita yang direka..tapi aku buat tak endah kerana aku tahu matlamat dan kegembiraan aku ada disana... mungkin bagi mereka aku ada agenda tertentu...dan jika mereka bertanya adakah benar...aku akan menjwab "YA" tapi tidak sama dengan apa yang mereka fikirkan..yer aku telah menjalinkan hubungan dengan mereka..hubungan kekeluargaan yang utuh...bukan hanya dengan seseorang tapi dengan dengan semua...kerana mereka menjadi perantaraan aku dengan hidupku dulu...dan mereka juga menjadi perantaraan dengan apa yang yang aku inginkan...namun...

seperti yang aku katakan pada awalan coretan ini...setiap yang bermula akan akan ada pengakirannya.. dan hanya tinggal beberapa detik lagi tinggal antara aku dan mereka...dan mereka telahpun menjadi semangat aku...tapi tak mengapa, perancangan allah adalah sebaik-baik perancangan dan segala yang tercipta dengan mereka adalah menjadi capsul masa dan semangat aku.... dan mungkin...mungkin selepas ini akan susah untuk aku merasai pengalaman itu..namun hanya satu yang perlu aku akui...yer aku gembira sepanjang aku kenali mereka semua..walaupun kenakalan mereka itu kekadang menyakitkan hati, namunitulah hiburan yang aku cari selama ini... ok la nanti sambung tuk part 2, dimana aku nak ceritakan tentang seseorang..seseorang yang walaupun dia boleh dianggap adik, namun hanya dia selalu membuat aku rasa selesa..siapakah dye....tunggu part 2 yer,,,,kalau la kalau ada yang baca tapi...ado den kisah...hahahahah


No comments:

Post a Comment