Wednesday, June 8, 2011

pengalaman mematangkan minda, pelajaran berlaku setiap detik (bahagian 2)

        sambungan dari eps. 1, haha, xde la..hurmmm sebut sahaja tentang pengalaman dan pengajaran ni, saya baru je telah diiajar sesuatu yang saya sendiri tidak terfikir untuk belajar tentang itu...iaitu cuba untuk menerima sebarang perasaan yang tidak seharusnya kita alami...bagaimana yer lau nak hindarkan perasaan itu seandainya ia muncul dengan spontannya ??hahahha sini ada sedikit tips untuk sesiapa yang baca blog nih, xdela pandai sangat tapi belajar dari pengalaman.


        sepanjang  menjalani latihan industri nih, sebenarnya banyak sudah saya belajar, yang pertamanya saya mengaku dengan adanya pertambahan dalam ahli "keluarga" kami, dia bagaikan menjadi tali ukur bagi saya, kenapa eak saya cakap seperti itu?? sebnarya saya sekarang selalu di bandingkan dengan dia, yer la baru seminggu dia dah dapat buat egsiment sedangkan saya dah 2 minggu tapi masih tiada agsiment lagi... masa mula-mula dibandingkan seperti itu memang la rasa tidak senang .... namun saya sedar ianya cuma salah satu cara untuk team saya memberi peransang untuk saya terus berusaha memberi yang terbaik. apa yang berlaku cumalah drama yang mereka reka supaya kita mempunyai sifat yang mahu lebih berusaha dalam melakukan sesuatu, bukan sahaja untuk LI ni tapi untuk kehidupan kita juga. dalam menjalani LI juga kita akan disajikan pengalaman bekerja walaupun ini hanyalah sekadar syarat untuk pengijazahan, namun sebenarnya ia merupakan peluang untuk kita sendiri membina kerjaya kita.itulah pesan rakan-rakan saya sebelum saya menjalani LI ni, thank a lot my friends..


        haa, na bgi sedikit tips la jika nada sedang menjalani LI atau bekerja tapi feeldown dengan apa yang anda lakukan, sini ada sedikit tips  nak kongsi,,huhuhu

1. selalunya kita dengar tentang nasihat ni, think positif atau berfikaran positif", sebenarnya ia memang membantu, just cara anda melakukannya jangan la hanya melakukan jika anda tress sahaja, tapi amalkan dalam setiap lagkah anda dan jangan mengeluh jika anda mengamalkannya.


2. jangan berputus asa dan ikhlaslah dalam setiap apa yang anda lakukan. kerana setiap pekerjaan tu, memang takkan jadi sempurna, walaupun begitu, jika kiat selalu ikhlas dalam melakukannya, kita pasti akan merasakan kemanisan jika ikhlas itu ada dalam setiap kerja yang kita lakukan. macam kata-kata ustaz la jika kita tanya ustaz kan. satu lagi, jika kita di banding atau di herdik kerana tugas yang kita lakukan tidak bagus atau sebagainya, jangan mudah melatah atau berputus asa, just take it as your challenge,jangan sesekali mudah putus asa.


ni hanya 2 je, tapi sebenarnya setiap apa yang kita lakukan, jika kita enjoy dengannya,kita tidak akan asa payah atau susah, tapi ia merupakan satu benda yang akan membuatkan kita merasakan gembira...jadi, janganlah selalu mengeluh atau berfikiran negetif, kawal keadaan dengan akal yang matang bukan dengan akal yang beremosi..jom fikirkan bersama dan anda yang yang tentukan..insha allah akan ada sambungannya lagi...

No comments:

Post a Comment