Monday, October 10, 2011

terguris,kecewa, dan hampa ...biarlah

dalam hidup saya, hanya mahu tengok orang disekeliling saya gembira,
bila depa ada masalah saya sedia menjadi pendengar yang setia,
bila depa gembira xpew kalau saya dilupa,
bila depa sedih n memerlukan teman, carilah saya,
sbb 2 saya xsuka bila,
saya ada masalah nak kongsi dengan depa,
bila saya sedih nak dop jauh dari depa,
bila saya gembira biar depa tau...
sbb saya xnak owng disekeling saya sedih....
tapi kekadang saya kesal gak..
sbb depa tak pernah nak faham situasi saya...

    mungkin ini lah diri aku yang sebenar..sapa tahu kan..namun  aku tetap gembira kerana aku cuba untuk memecahkan kata2 kawn gembira senang nak cari, kawn sedih susah..aku cuba nak menjadi disebalik kata2 tu, tapi kekadang banyak tekanan, dari kecik aku memang susah nak berkawan, entah la nape, mungkin ramai yang tak suka perangai aku kot...entah dalam family pon selalu aku dibandingkan...mungkin sebab aku nakal kot..sebab  tu aku faham bila ade owng sedih dan ditinggalkan keseorangan...fuhh mengalir air mata derr...
    
    orang tengok aku ni gila2, menyampah , bodoh, apa ag yer.. ye memang ak cam 2, aku memang tak serius sebab aku dah bosan jadi orang serius kat rumah..dah bosan..aku nak lari dari jadi serius dengan orang sekeliling aku, tapi boleh ker??aku tunjuk perangai gila2 aku bukan nak suh orang nilai aku, tapi aku nak lari dari stress ak, owng tak tahu sebab setiap aku stress, aku sembunyikan..aku cakap banyak sbb ak nak lri dari hidup aku yang selama ni bisu...napew yer?? aku selalu kata...kalau ak diberi pilihan antara umur dengan  kebahgiaan owng disekeliling aku, apa yang aku pilih?? aku akan pilih kebahagiaan tuk semua orang...tapi ada nanti yang akan kata, "bodohnya mamat nih, wat pew nak owng gembira, bek pilih hidup unur...leh hidup lama..."betul tapi itu pendapat owng tu...kalau la ada orang yang pernah kenal aku dari kecik sampai sekarang..dia akan faham kenapa...tapi xde...

    kadang2 timbul juga rasa frust terhadap orang disekeliling aku..yer la bila ada situasi yang memerlukan mereka faham, tapi mereka tak faham atau buat2 tak faham...xpew la itu hal mereka..tapi kekadang aku yang jadi stress tuk itu..napew nak menilai aku dari luaran yer?? betul kata sesetengah owng, luaran melambangkan dalaman..but if u lookong some of book, cover luar pyer la terok..tapi bila ade yang membelek dalaman 2,ternyata ada benda lain yang dijumpai..aku juga mahu seperti buku itu, biar orang mengenali aku dengan kenal siapa aku yang sebenar..yang luaran aku tunjuk 2 hanya sebgai ujuan untuk orang yang ingin berkawan dengan aku...hurmm, biar lah apa pon orang ingin menilai aku..yang tahu hanya allah dan aku sahaja apa yang aku rasa ...

   seperti makhluk lain , aku juga memerlukan kawan tuk jadi peneman, alhamdulillah kerana allha bagi beberapa kawan yang boleh aku anggap kawan..namun sifat aku juga yang suka berkawan nih kekadang menjadi masalah..mungkin aku perlu tegaskan seburuk mana pun orang 2..kalau dia mahu berkawan dengan aku, ak boleh jadi kawn dia, tapi aku juga manusia, jika aku berkawan selamanya aku akan anggap dia kawan.tapi jangan sampai aku membenci..aku mungkin masih boleh berkawan..but in my own way how i treat him /her...maaf inglish broken cikit...

    semasa aku menulis nih, sebenarnya aku stress, a lot of tressess, kalau mereka yang baca blog/ artikel nih mungkin akan tahu, but aku xharap pon orang baca, tapi kalau ade yang baca..mekasih yer..stress dengan tugasan yang aku sendiri xtau adakah aku ikhls nak wat atau ak terpaksa nak wat..sikap aku, never say no to any tugasan yang diberi, walaupon aku rasa terpaksa atau dengan bahasa lembut nya xmahu buat, but like i say before..never say no...kelemahan aku..suka tolong kalau diperlukan...tapi kekadang keinginan tidak meghalalkan kemahuan..ingin menolong selagi termampu tetapi kekadang disalah ertikan sehingga terguris perasaan, namun masih tersenyum..itulah fazri..selalu aje overlay tugas orang, selalu saha diingatkan supaya kenal/faham tugas sendiri, aku sangat berterima kasih tuk itu..but sometime niat aku hanya nak membantu, tapi aku cross the line, n yang tahu hanya sekadar memerhat dan biar jew aku hanyut dulu..end the end aku hanyut jauh baru tali pendek dihulurkan...ramai yang tak suka aku kerana aku bersikap cam 2.tapi xramai yang tanya aku "napew kou selalu overlay tugas orang, xfaham tugas kew??"xde sorang ponw tanya..yang tahu, isi peluru tembak dari jarak jauh...lepas tu sembunyi...pe ke hal la...namun aku amat berterima kasih kat seseorang nih..yang xjemu2 nak nasihatkan aku supaya jangan bertindak lebih dari tugas yang diberi..thank yer tuan...

   mungkin ap yang baik ialah aku berhenti...berhenti tuk berharap..harapan yang mungkin orang lain tak akan faham...kekadang terfikir juga adakah yang terbaik untuk aku utk hanya diamkan diri, dan hanya muncul bila owng memerlukan teman tuk mengisi kekosongan, kesedihan atau apa pon...aku nak juga orang tahu aku juga ada kekurangan dan kelebihan..dan aku nak juga orang mengerti yg aku juga manusia yang sering kali tersilap..dan aku nak juga teman yang dapat berkongsi bukan hanya senyuman dengan aku, tapi juga air mata..namun semua tu memang hadir..hanya dalam khayalan aku sahaja..benar..mungkin aku xnampak ade saja yang ingin menjadi teman suka duka, jika ada biarlah khayalan menjadi kenyataan...aku juga akui aku xpernah nak serius, gila2,bodah, suka overlay tugas yang diberi, tapi jauh disudut hati aku..aku hanya mahu sempurnakan hajat sebelum aku terlambat...dan bila sampai saat tu nanti...hanya allah yang akan tahu kekesalan aku...tapi biarlah, kerana saat ini aku dah cuba untuk penuhinya....biarlah ini hanya sekadar luahan hati aku....jika ada yang membaca, jangan tersalah erti, ni hanya ingin mendodoikan hati yang sedikit terguris,kecewa dan hampa...tapi ingat teruskan tersenyum yer..ibarat kata2 semangat ini

"hidup mesti ceria,
jangan bermasam muka,
senyumlah,
kerana ia pengubat luka"

jadikan pengalaman pahit itu sebagai penduan untuk terus berjaya..

No comments:

Post a Comment