Thursday, February 17, 2011

aku bisa menjadi sahabat yang baik pada kalian..so jangan kalian cuba2 menipu dalam persahabatan..kerana aku juga bisa membenci kalian dengan begitu buruk sekali....

            SAHABAT.....apa yang selalu kita dengarkan atau kita fikirkan??jika kita mencari didalam kamus dewan atau buku-buku pasti kita juga mendapatkan makna apa itu sahabat. namun adakah kita terfikir seandainya kita berkawan atau bersahabat dengan seseorang, kejujuran itu penting...adakah kita fikir yang kejujuran juga adalah tiang untuk kita kukuhkan lagi ukuwah persahabatan kita??..cuba baca tajuk diatas, apa anda rasa jika membaca tajuk di atas????aku bisa menjadi sahabat yang baik pada kalian..so jangan kalian cuba2 menipu dalam persahabatan..kerana aku juga bisa membenci kalian dengan begitu buruk sekali....

               Baiklah berbalik kepada erti persahabatan itu,selalunya kita merasakan orang yang dekat dengan kita adalah sahabat kita, namun kita terlupa bahawa yang rapat tidak semestinya  akan menjadi sahabat, cuma sekadar teman yang melengkap kehidupan harian. adakah kita selalu terfikir dalam persahabatan yang kita lalui seharian ini, kita meletakkan kejujuran dalam bersahabat??? tidak kiralah ia untuk sahabat lelaki atau sahabat perempuan sekali pon?? dan adakah kita selalu berdalih kepada sahabat kita ?? jawapan itu hanya ada diri kita sendiri....selama 2 tahun di perantauan ini..selalu juga terfikir..."aku bersendirian, tiada ibubapa keluarga menemani, hanya teman seperjuangan menjadi penghibur, dan ku canangkan ia sebagai sahabat sejati"..

             Namun cubalah bayangkan dalam keseronokan bersahabat itu kita ditipu didalam ukuwah yang dibina. bukan ingin mengatakan bahawa jika bersahabat, segala rasia perlu dikongsi, tetapi setiap perbuatan itu haruslah di lihat kesesuaiannya...aku pernah mengalaminya.. dalam tempoh enam bulan dua kali ditipu dalam berkawan... sikapku mudah dalam berkawan, aku boleh berkawan seperti mana yang anda ingin kan dan seperti mana yang anda tidak harapkan, bukan pantang diri ditipu dalam berkawan, namun kalau ingin berkawan, seharusnya jujur dan ikhlas. aku juga tidak akan mudah untuk memarahi sesiapa yang aku copkan sebagai kawan, namun aku akan berasa marah jika ditipu.. apakah salahnya menyatakan kebenaran dari berdalih dengan seribu alasan..dan bila tersepit mulalah gelisah dan pabila kebenaran itu terbongkar baru hal sebenar diceritakan??adakah kawan sebegini yang boleh dijadikan teman seperjuangan??dijadikan kawan dalam kehidupan???

             Sejak dari dulu lagi aku dilahirkan dengan keadaan tidak dapat menyesuaikan diri begitu pantas dengan persekitaran baru, tidak dapat belajar dengan sebegitu pantas dengan ilmu baru..namun aku bisa saja berusaha untuk menjadi kelemahan itu sebagai kekuatan,,,,hem, begitu sukar hendak mencari kawan atau sahabat yang sejati di dalam dunia ini..selalunya pasti dihimpit dengan kelemahan dan keangkuhan diri..namun satu sahaja pesan yang dapat aku beri " jika kamu bersahabat, jadilah diri kamu, bersahabatlah dengan seikhlas hati, dan jika kamu ditipu dalam persahabatan, jangan terlalu putuskan ukuwah itu, cuma berdiam diri seketika untuk kamu menjadi lebih kuat dalam berbicara....bersahabat dengan ikhlas, dan jangan bersahabat sehingga memudaratkan diri"




SEMOGA MENJADI RENUNGAN DAN JOM FIKIRKAN BERSAMA  ( -_~) v


bilapenabicara

No comments:

Post a Comment