Saturday, March 5, 2011

aku manusia biasa

    apa sebenarnya manusia ini???adakah kita masih mencari erti sebenar tentang manusia??baiklah disini aku bukan mahu membicarakan tentangapa sebenarnya erti manusia atau apa itu manusia, cuma aku mersyukur di lahirkan sebangai manusia. dan  sebenarnya bukan manusia jika ia tidak pernah melakukan dosa, tak pernah melakukan kesilapan dan xpernah menyakiti orang lain. ini adalah kontek dari penciptaan manusia biasa... ada manusia yang tidak pernah melakukan dosa, kesilapan dan tidak pernah menyakiti orang tapi itu adalah manusia yang tin ggi darjatnya...dan kita sebagai manusia biasa  perlu sedar bahawa kita xkan lari dari itu..

     hurm sebenarnya manusia  mempunyai seribu satu perangai, sikap, tahap pemikiran dan juga perasaan. macam aku sendiri, ada sikap aku tersendiri dan sikap aku kekadang telah cuba di ubah oleh orang sekeliling yang baik dengan aku(atau di katakan disini sahabat). namun kekadang aku juga harus bertindak seperti aku, menjadi diri aku. aku faham sahabat sekeliling aku cuba untuk membentuk aku supaya aku tidak melakukan kesilapan yang aku sendiri tidak mampu untuk melihat atau mencari. aku juga bersyukur kerana di any=ugerahkan sahabat seperti ini... tapi kekadang cara mereka menasihati aku juga ada silapnya.. betul setiap apa yamh ingin dinasihatkan itu adalah kesilapan aku, namun ada kalanya aku sukar nak menerima, entah.. kekadang kesilapan yang aku lakukan itu di dorong oleh persekitaran. sahabat aku memberitahu salah tindakan aku seperti itu, namun adakah mereka berfikir seperti apa yang aku fikirkan pada masa itu??
kekadang aku juga merasa diri hina sangat bila melakukan semua itu, marah kawan, tidak dapat mengawal perasaan ak, dan bertindak diluar kawalan aku sendiri, tapi akah aku mahu melakukan semua  itu??TIDAK!!!

      kekadang aku muak hidup seperti manusia yang hanya mahu menjaga perasaan orang lain sedangkan perasaan aku tiada siapa yang mahu jaga, dan kekadang aku rasa sudah cukup masa yang aku menunjukkan sikap biasa aku... orang melihat aku senang untuk di sakiti..dan aku hanya biarkan sahaja..kekadang aku memikirkan dan aku cuba untuk tidak menjadi sifat aku yang buruk itu., namun semua itu selalunya berlaku diliar jangkaan aku...manakan biisa mecurah petrol ke apai yang marak...dan kekadang api itu juga  jika di curah petrol xmahu marak kerana terfikrkan apa yang bakal terjadi jika ia marak namun sifatnya menjadikan ia seperti itu....aku juga manusia biasa yang kekadang dikawakl oleh perasaan dan aku merasakan syukur jika ada yang ingin membetulakan aku, namun adakah  dapat aku merasakan itu patut????hurmmm

No comments:

Post a Comment